Pelawas (Penawar Sembelit)

pelawas.gifUsus merupakan organ utama dalam menentukan kesihatan seseorang. Makanan yang berserat tinggi dapat mengurangkan risiko kepada penyakit kronik dan kadar kolesterol tinggi. Produk ini merupakan herba yang mempunyai kadar serat yang tinggi dan amat baik kepada mereka yang menghadapi permasalahan di bahagian usus. Pelawas dapat mengurangi risiko penyakit dengan mengurangi masa transit makanan pada saluran gastrousus dan membantu mengurangkan kadar kolesterol LDL serta membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah.

Sehubungan dengan itu, Pelawas bertindak mengikat lemak-lemak dan asid empedu yang dikeluarkan sebagai bahan buangan sehingga pengamal akan mendapati kadar kolesterol LDL akan menurun setelah beberapa minggu mengamalkan Pelawas. Produk ini bertindak sebagai serat mudah larut dan kerana itu Pelawas dapat mengendalikan kadar gula dalam darah.

Pelawas juga dapat menyerap kadar air yang tinggi dan ini akan memudahkan proses pembuangan air besar. Pelawas dapat mengubati permasalahan dalam usus besar seperti divertikulitis dan irritable bowel syndrome (najis tersumbat dan terlekat pada dinding usus besar).

Pelawas amat baik untuk mereka yang ingin mengawal kadar berat badan yang berlebihan.

Produk ini tidak sesuai diamalkan oleh wanita hamil.

Kandungan Bahan: Ipmea Reptans
Cara Pemakanan: Amalkan 2 kapsul pada malam dan 2 kapsul pada siang.
Jumlah Kandungan: 75 kapsul per botol

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 24
Sabah & Sarawak: RM 26

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 20
Sabah & Sarawak: RM 22

Nilai Mata (NM): 10

52 thoughts on “Pelawas (Penawar Sembelit)”

  1. Yth HPA.
    Saya ada di Yogyakarta, indonesia. saya melihat produk HPA Pelawas, tetapi yang beredar di Yogyakarta label botol berwarna hijau, sedangkan yang ada digambar web ini label botol berwarna coklat.
    Apakah khasiat kedua ubat ini sama?.
    hormat, yusuf

  2. Bapak Yusuf, terima kasih kerana bertanya. Warna botol produk Pelawas di Malaysia juga berwarna hijau. Mungkin gambar dalam web ini tidak begitu jelas tentang warnanya tapi hakikatnya produknya tetap sama begitu juga dengan khasiatnya. Terima kasih.

  3. Terimakasih, atas keterangan tentang pelawas.
    Saya mengamalkan habba sauda sudah lama untuk mengawal ketahanan tubuh, dan itu terbukti alhamdulillah. Apakah boleh dicampur dengan pelawas?, apakah ada aturan khusus jika seorang mengamalkan kedua ubat secara bersama, terimakasih.
    hormat, yusuf

  4. En Yusuf, mana-mana herba seperti pelawas dan habbatussauda boleh diamalkan bersama. Tidak ada aturan tertentu cuma dicadangkan amalkan semua jenis herba 30 minit sebelum kecuali jika ada gastrik, amalkan selepas makan. Bagi produk Pelawas, hanya wanita hamil tidak boleh mengamalkannya.

  5. Pada bungkus kopi radix, tertulis komposisi: coffee,krimer,pasak bumi &herba lainnya, herba macam apasaja lainnya itu?.
    Untuk kandungan pasakbumi, ada berapa mg kandungan pasak bumi dalam satu bungkus?. Berapa kali sehari maximum boleh mengamalkan kopi radix?. kerena tiada keterangan dibungkusnya.
    terimakasih

  6. Utk makluman En Yusuf,
    Kopi Radix mengandungi 7 herba pilihan :
    1. Tongkat Ali (AFRODISIAK/ANTIOKSIDAN) untuk tenaga dan kesuburan
    2. Pokok Mata Pelanduk (DIURETIK) untuk masalah persendian
    3. Pokok Teja Lawang (KARMINATIF) untuk pengimbangan angin
    4. Pokok Tebu Gajah (ANTIDOT) untuk meneutralkan kafein dalam kopi
    5. Pokok Mengkudu Hutan (LAXATIF) untuk pelawasan
    6. Halban (IMUNITI) untuk menjaga stamina tubuh
    7. Larak Hutan (KARDIOTONIK) untuk memperbanyakkan susu ibu

    Dos: Boleh diminum sehingga 6 paket sehari (maximum)

  7. akum…saya megalami sembelit dan perut buncit…bolehkah encik syorkan apa yang patut saya ambil untuk masalah saya ini? tq
    wsalam

  8. Yth:; duniaherbahpa,
    Omega 3 softgel 500mg mengandung 12%DHA, dan 18%EPA. mohon penjelasan, dari sisa 70% kandungannya apa saja.
    terimakasih.

  9. Waalaikumussalam Hazlin, cadangan produk HPA utk masalah anda:

    1. Pelawas: makan 2 biji pagi 2 biji malam
    2. Kopi Radix: minum 2 kali sehari
    3. Spirulina: makan 2 biji pagi 2 biji malam
    4. Teh Asiatica: minum 1 uncang sehari (2@3 cawan)
    5. Barut Berherba: pakai setiap malam

    Makan semua herba 30 minit sebelum makan kecuali gastrik, makan selepas makan. Amalkan makan malam sebelum Maghrib. Kawal pemakanan anda, banyakkan makan sayur dan buah-buahan. Minum air kosong >8 gelas sehari. Harap dapat membantu.

  10. Bapak Yusuf, ini adalah kandungan utama Omega 3 Softgel. Saya ambil info nya dari web rasmi HPA.

    Produk yang mengandungi asid lemak EPA, DHA, LLA, asid amino kompeks dan mineral. Omega-3 Soft Gel menggunakan sumber dari ikan laut dalam yang diperolehi di kawasan Artik telah dikenal pasti mengandungi bahan tersebut. Kajian daripada pakar pemakanan kesihatan mendapati ikan yang terdapat di sekitar kawasan laut Artik seperti Tenggiri Biru, Kod, Salmon dan sebagainya mempunyai kadar EPA dan DHA yang tinggi.

    Harap jelas dgn info di atas.

  11. salam..saya mengalami pendarahan bila membuang air besar…klinik saya dah pergi..doktor mengatakan ini tanda2 awal berlakunya buasir…baru2 ni saya ade membeli produk HPA iaitu Ficus…soalan saya adakah Ficus ini boleh membantu saya menghilangkan pendaraha bila membuang air besar?

  12. Salam Cik Laila, utk masalah buasir, Ficus (2×2) adalah produk terbaik utk mengatasinya. Amat dicadangkan utk diambil bersama Teh Asiatica Plus dan Minyak But-but utk mempercepat kesembuhan. Sapu minyak but-but pada bhgn dubur jika ada mengalami rasa pedih dan gatal pada bhgn tersebut. Jika ada masalah sembelit, ambil bersama Pelawas (2×2).

  13. salam…alhamdulillah…syukur pada Allah…selepas 2 hari mengamalkan Ficus dan pelawas…saya tidak mengalami sembelit dan pendarahan sudah hilang…alhamdulillah bersyukur sgyt2 pada Allah…dia yang menyembuhkannya…kita hanya berusaha..terima kasih HPA..insyaallah saya akan amalkan produk HPA ni sampai bila.bila…dan skrg saya hendak mencuba herba senggugut kerana saya sudah setahun lebih tidak dikurniakan zuriat dan saya juga mengalami masalh senggugut…adakah herba senggugut boleh dapat mengatasinya…wallahua’lam..

  14. Salam Pn Laila, Alhamdulillah, semuanya berlaku dengan izin Allah. Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman anda di ruangan ini. Amalkanlah herba secara berterusan. Bagi masalah senggugut, amalkan produk HPA berikut:

    1. Herba Senggugut (2×2)
    2. Paramaria Plus (2×2)
    3. Herba Tuju Angin (2×2)
    4. Kopi Radix
    5. Mega 3 Kapsul (2×2): baik utk meningkatkan daya kesuburan.

    Makan semua herba 30 minit sebelum makan kecuali gastrik, makan selepas makan. Minum air kosong >8 gelas sehari. Amalkan secara berterusan. Selamat mengamalkannya.

  15. Salam Pn Laila, utk masalah sembelit, amalkan Pelawas (2×2) dan Teh Asiatica Plus. Teh ini mampu merawat masalah buasir dan sembelit sekaligus. Minyak but-but digunakan dgn cara menyapu pada bahagian dubur yg mengalami pedih dan gatal akibat buasir. Juga boleh disapu pada anus yg terkeluar. Wassalam.

  16. apakah ubat yang sesuai untuk mengatasi angin yang berlebihan dalam perut. dan adakah angin ini juga boleh menyebabkan perut jadi buncit ?

  17. sejauh mana keberkesanan ubat IQ hpa. orang bagaimanakah yang patut makan dan apakah pantang larang semasa tempoh pengambilannya ? saya juga ingin tahu senarai kandungannya ? sekian

  18. Salam Cik Ima, saranan produk utk masalah angin anda ialah Herba Tuju Angin (2×2) dan Teh Herba (1 uncang, minum 2 x sehari). Masalah angin tiada kaitan dengan perut buncit.

    Produk EQ Minda dan Mega 3 kapsul sangat baik utk meningkatkan kecerdasan minda. Banyak testimoni dari pengguna produk ini. Sila lihat testimoni pengguna di link ini >> http://www.hpa.com.my/mal.php?page=testi . Produk ini sesuai diamalkan oleh semua golongan dan peringkat umur. Sila klik >> http://duniaherbahpa.wordpress.com/produk-hpa/ utk melihat keterangan lengkap mengenai produk berkenaan.

  19. Soalan dari En Azizi:
    http://duniaherbahpa.wordpress.com/2007/02/15/pelawas/#comment-1057

    saya mengalami masalah kembung perut dan pedih pada perut. Kata doktor ada gastrik. macam-macam ubat anti asid telah diambil. Sudah sampai masa nak juga hpa pula. moga Insyaalah ada keizinanNya. Suggest kepada saya keluaran yang sesuai.

    Jwpn: Salam En Azizi, saranan produk HPA utk masalah gastrik ialah Herba Tuju Angin, Teh Herba (dicampur dgn madu) dan Madu Asli (dicampur dgn air, minum sebelum sarapan). Selain itu, anda boleh panaskan sedikit minyak dan urut perlahan-lahan secara berulang kali di bahagian perut secara memutar jika berasa kembung.Wassalam.

  20. assalamualaikum,
    saya telah disahkan mengalami syndrom IBS oleh pakar setelah
    menjalani beberapa ujian klinikal,soalan saya adakah produk khusus
    dari HPA untuk mengatasi masaalah saya ini.Jikalau ada saya ingin
    mencuba produk tersebut disamping mengamalkan ubat hospital.
    adakah tidak boleh jikalau ubat hospital dicampur dengan ubatan herba?…
    adakah agen atau stockist HPA disekitar Sri Gombak?….

    sekian terima kasih.

  21. Salam Hazni, anda boleh amalkan produk HPA berikut:

    1. D’Karm
    2. Herba Tuju Angin
    3. Teh Herba
    4. madu Asli

    Makan semua herba 30 minit sebelum makan kecuali jika gastrik, makan selepas makan. Minum air kosong >8 gelas sehari. Amalkan secara berterusan. Ikut dos pada label produk. Jarakkan herba 3jam dgn ubat hospital jika anda ingin amalkannya bersama. Utk menjadi ahli HPA, sila rujuk link ini: http://www.duniaherbahpa.com/daftar-ahli-hpa . Utk mendptkan produk2 ini , sila hubungi agen kami. Lihat link ini: http://duniaherbahpa.com/pesanan-pembelian/ .Wassalam.

  22. Salam. Saya mempunyai berat badan 90kg (obesiti) dan ingin menurunkan berat badan. Adakah cukup untuk saya mengambil produk Stoma-K dan Teh Asiatica Plus? Atau saya perlu mengambil lagi produk yang lain? Dan bagaimana aturan makan bagi produk-produk tadi?

  23. Salam Saba, selain Stoma K dan Teh Asiatica, anda boleh ikuti petua berikut:

    1. Makan malam (makan berat seperti nasi) sebelum jam 8pm (antara 6-8pm)
    2. Makan buah-buahan sahaja pada sebelah malam (nasi makan tengahari saja)
    3. Elakkan makan berat selepas jam 8pm.

    Amalkan juga Pelawas utk tujuan mencuci usus kerna dlm masa yg sama ia turut memberi kesan kpd penurunan berat bdn. Kopi Radix juga baik diamalkan kerana ia turut mampu memberi kesan langsing utk jangka masa panjang.

  24. Asmulk……… Saya telah membuat pembedahan perut kerana membuang kenser pada 2004. Usus saya telah dipotong 2 inci dari bawah kemudian di stepler. Memakai stoma selama 10 bulan.Sekarang saya susah hendak buang air besar. Apabila mula buang air besar,memakan masa selama 3 hingga 4 jam baru berhenti.

  25. sy ingin bertanya tentang produk HPA berhubung dengan penyakit jantung berdebar yg sy alami sejak 20 thun yg lalu.. sy juga telah mencba pelbagai ubat-ubatan doktor mengesahkan sy menghidap penyakit SVT..

  26. Saya mengalami pedih perut menurut kata doktor saya ada gastrik minta cadangan drp pihak HPA utk mengubati penyakit ini.

  27. salam.
    saya salah seorang pengamal herba pelawas keluaran hpa. soalan saya, apakah akan adanya kesan ke atas diri saya sekiranya saya mengamalkn herba pelawas keluaran hpa secara berterusan.
    sekian, terima kasih.

  28. Salam,

    Sy mengalami masalah membuang air besar setiap hari. Selalunya sehingga 7 hari tidak membuang air besar sehingga mengakibatkan sy muntah. Najis sy sgt keras dan sekiranya sy memaksa utk membuang air besar, akan berlaku pendarahan die bahagian dubur. Sy byk minum air, makan prune, sayuran dan buah2an tetapi ia tidak membantu menyelesaikan masalah sy ini.Apakah produk yang sesuai untuk masalah sy ini?

  29. salam…..saya nak tnye…apa ubat untuk sayasakit buasir dan sembelit….saya dah pi klinik bru2 ne..doctor sahkan saya da buasir…pastu saya susah nk buang air besar…doctor bg ubt ikit dubur…lepas tu saya nk buang air besar saya takut kuar bnda2

  30. Belehkah pelawas diberikan kepada kanak2 berumur 3 tahun. ini kerana anak saya mengalami sembilit dimana dia akan membuang 3-4 hari sekali.Sekiranya boleh berapakah dosnya?

  31. salam…tumpang tanye..saya ada masalah berat badan..tapi takut nak ambil2 apa2 produk dari mana2 keluaran pun kerana saya msih lg menyusu anak sy saya yang berusia 9bulan..ada tak apa2 produk dari HPA yang bleh mmbantu

    TQ

  32. slm..sy ada masalahh berat badan berlebihan 80kg n sudah bersalin dalam 1thn..sblmni sy belum pnah cuba produk plangsingan..ble syorkan produk terbaik yang cepat n berkesan?

  33. salam.Saya baru lepas bersalin 6 bulan yang lepas dan mengalami masalah perut buncit.adakah sesuai saya makan pelawas?bolehkah ibu yang menyusu baby mkn pelawas?

  34. ASSALAMU’ALAIKUM
    SAYA IWAN DARI WONOGIRI, PULAU JAWA, INDONESIA. Saya juga member HPA. Saya mau bertanya, apakah herba HPA untuk mengatasi masalah nyeri sendi untuk asam urat sama dengan nyeri sendi untuk jenis rematik lain? Tolong dijelaskan herba apa saja yang baik untuk masing masing kasus tersebut?

  35. Assalamualaikum,

    skrg ni saya ada buang air berdarah dan busuk baunya.saya ada baca artikel,ni mungkin disebabkan buasir. oleh itu,saya mohon nasihat dr herba hpa,apa produk saya patut makan dan ada xjual di midvalley.

    saya baca artikel sebelum ni,

    disyorkan supaya saya ambik

    herba tuju angin
    pelawas
    mengkudu.

    selepas selesai,

    kene ambik spirulina dengan teh herba.

    saya nk tahu berapa lama proses colon cleansing.adakah selepas buang air normal baru saya ambik spirulina ?

    kemudian,saya ingin menguruskan badan.apa produk patut saya cuba.

    terima kasih herba hpa…

  36. salam,

    saya mengalami masalah membuang air besar,
    sebelum ini saya mengambil teh org kampung utk memboleh kan saya membuang.tapi bila tak ambil teh,saya tidak boleh membuang sehingga seminggu lebih..
    jika saya mengamal kan pelawas HPA,adakah saya juga terpaksa bergantung kepada pelawas ini.Saya inginkan product yang membolehkan saya membuang normal selepas mengamal kan beberapa ketika..Contohnya mengamalkan pelawas selama 3bulan dan kemudian boleh membuang secara semulajadi(tidak lagi bergantung)..
    adakah product HPA dapat mengatasi masalah saya ini?

  37. masaalah saya adalah apa bila saya membuang air besar terdapat darah yang keluar bersama najis.saya juga tidak mengalami masaalah seperti gatal atau pedih pada bubur,atau sakit perut semasa membuang air besar.apakah prodak yang sesuai untuk masaalah saya ini

  38. salam…
    sy nak bertanya sama ada produk herba paramaria plus, tuju angin , pelawas dan pelansing boleh diambil sekali gus atau akan bagi ape2 kesan buruk?

  39. salam, saya ingin bertanya, anak saya berusia 10 tahun mengalami masalah sembelit yang kritikal. adakah pelawas sesuai untuk kanak2 berumur 10 tahun?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

CommentLuv badge