Spirulina

spirulina.jpgSpirulina (Arthospira) adalah sejenis ganggang biru hijau dan sejak puluhan tahun yang lalu telah dijadikan makanan kesihatan melalui penelitian para ahli dunia. Makanan yang dikonsumi oleh manusia sekarang banyak menyebabkan terkumpulnya toksid dalam badan, sehingga menimbulkan pelbagai penyakit seperti kronik, imuniti turun, fungsi organ menjadi lemah dan lain-lain. Hal ini merupakan masalah besar di negara-negara maju kerana 60% penyebab kematian disebabkan oleh faktor kekurangan zat-zat makanan.

Manfaat Spirulina adalah:

1. Meningkatkan aktiviti anti-virus

2. Menurunkan kadar kolesterol

3. Menurunkan risiko serangan penyakit kronik

4. Meningkatkan daya tubuh badan

5. Mengurangkan keracunan pada organ tubuh

6. Meningkatkan jumlah mikroba lactobacillus yang terdapat di dalam usus

7. Mempercepatkan penyembuhan luka

8. Mengatasi masalah kekurangan zat/mineral

9. Mengurangi penderitaan akibat radiasi.

Komposisi (60 Kapsul per botol) :
Spirulina

Dos :
1-2 kapsul pagi, dan 1-2 kapsul malam (baik untuk anak-anak mahupun orang dewasa atau lanjut usia).

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 30
Sabah & Sarawak: RM 30

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 25
Sabah & Sarawak: RM 28

Nilai Mata (NM): 10

30 thoughts on “Spirulina”

  1. Soalan dari Azira ( http://duniaherbahpa.wordpress.com/2006/12/05/spirulina-2/#comment-899 ):

    Ada pendapat sesetengah org mengatakan mengamalkan spirulina boleh menyebabkan aktiviti sel kanser makin aktif. Maknanya, sel kanser lebih cepat merebak?
    Sedangkan jika diikutkan manfaatnya, mengamalkan spirulina dapat mengurangkan risiko kanser.

    Mungkin mereka berpandangan begitu kerana ada bbrp org termasuk sy mengamalkan spirulina namun kami didatangi pelbagai masalah penyakit seperti endometriosis, kanser dll.

    Apa pandangan tuan/puan dalam hal ini?

  2. Salam Cik Azira, bagi pendapat kami, seseorang pesakit sebaik-baiknya mendapatkan pemeriksaan doktor terlebih dahulu berkaitan penyakit yg dialami. Dapatkan maklumat dan nasihat dari mereka. Selain itu, bagi perawatan alternatif seperti amalan herba, anda sebenarnya perlu mendapatkan nasihat dan panduan dari mereka yg pakar ttg produk herba tersebut. Anda tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil produk herba tanpa sebarang panduan dan rujukan.

    Bagi pihak kami di HPA pula, kami amat menggalakkan anda utk mendapatkan perkhidmatan diagnos penyakit melalui tapak tangan atau anak mata dari Herbalis HPA. Pesakit haruslah menceritakan secara jelas ttg penyakit yg dialami bagi memudahkan Herbalis mengenalpasti punca penyakit. Herbalis akan mensyorkan produk herba yg sesuai kepada anda berdasarkan penyakit yg dialami.

    Wassalam.

  3. Askm.

    Sy merupakan ahli HPA. Baru2 ini, sy mengamalkan spirulina selama tiga hari. Masalah sy ialah selepas mengambil beberapa kali kepala sy rasa pening. Untuk pengetahuan en/puan, sy tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan. Sy berharap pihak en/puan dapat memberi sedikit penjelasan tentang perkara ini. Sekian terima kasih.

  4. Saya ahli HPA.Anak saya mengalami muntah akibat keracunan makanan.
    Saya beri minum kopi Radix.Lepas minum dia muntah lagi sekali saja dan lepas tu saya beri biskut Radix.Alhamdulillah terus lega.

  5. Membaca semula beberapa komen dari pengguna HPA spirulin,
    pihak HPA perlu menyatakan sumber spirulina diperolehi kerana saya difahamkan spirulina ada beberapa jenis/kategori,bukan semua sesuai untuk manusia.

    Sekian.
    Ahli HPA sejak 1999

  6. Salam Wan Rodziah, simptom pening yg anda rasai merupakan tindakbalas herba thdp tubuh badan anda. Mungkin badan anda byk toksid. Proses detoksifikasi sdg berlaku. Usah khuatir, teruskan makan spirulina tapi dgn dos yg di kurangkan separuh dari dos asal yg diambil. Bykkan minum air kosong. InsyaAllah, simptom2 ini akan berkurangan lama-kelamaan dan badan anda akan terasa lebih sihat. Ia juga turut berlaku apabila seseorg mengamalkan spirumadu dan evergreen centella. Spirulina dan herba bersifat detox lain menyebabkan simptom2 diatas berlaku. Anda boleh baca keterangannya disini: http://duniaherbahpa.com/2007/evergreen-centella/

    Salam En Nordin, HPA menternak sendiri spirulina di kolam HPA di Perlis. Anda boleh berkunjung dan tengok sendiri di sana. HPA tidak mengambil spirulina dari sumber2 luar kerana khuatir ttg bahan yg mungkin dicampur ke dlmnya. Sebelum HPA mengeluarkan sesuatu produk, pihak R&D HPA telah melakukan ujikaji, kemudiannya Kem Kesihatan pula melakukan ujian makmal terhdp produk HPA bagi memastikan produk ini bebas dari bahan kimia yg merbahaya dan selamat utk digunakan oleh manusia. Ternyata mmg benar bahawa produk HPA selamat digunakan kerana semua produknya lulus ujian KKM.

    anda tidak perlu risau utk mengamalkan spirulina HPA ini berikutan komen dari pengguna yg pening2 lps mengambilnya. Ia berlaku bukanlah disebabkan oleh sumber/kandungan yg tidak elok didalam spirulina itu tetapi disebabkan oleh proses detoksifikasi atau tindakbalas herba terhdp tubuh manusia.

  7. saya nak tanya, saya ada terdengar yang waktu mengandung bagus untuk amalkan spirulina ia jugak baik untuk bayi tapi saya kurang pengetahuan bolehkah pihak tuan menerangkan pada saya tentang hal ini

  8. Salam Baizura, spirulina baik utk ibu hamil. ia dpt memberi kesihatan kulit yg baik utk bayi yg bakal lahir dan ibu pula akan lebih bertenaga. Selain itu, spirulina juga mampu bertindak sebagai pelawas. Jika ibu hamil mempunyai sembelit, spirulina adalah antara produk terbaik utk masalah ini. Kami mencadangkan agar puan juga mengamalkan Spirulina, Mega 3 kapsul, EQ Minda dan Kopi Radix (1kali sehari). Bykkan minum air ksg, 8-10 gelas sehari.

  9. a’kum…saya ingin bertanya ttg produk hpa yg ssuai dgn sy…saya skrg sdg mengandung 3 bln, mengalami mslh Hb (haemoglobin) low iaitu 9.6…

    di hrp dunia herba dpt membantu…tkasih..

  10. a’kum..saya ingin btanya,sejak beberapa minggu yg lalu,sya sering pitam,cepat letih,lesu dan sering mgalami sakit belakang dan kpala. sya ada mgamalkn produk HB & SPIRULINA.
    krna dlm katalog HPA produk itu dpt mbantu mrawat spt yg saya alami,tapi mslhnya hingga kini saya masih juga mcm nie. xda perubahan.saya hrp dunia herba hpa dpt mbantu saya dlm hal ini..terima kasih.

  11. salam,boleh saya tahu peratusan kandungan dalam spirulina dengan tepat?maksud saya komposisi kimia dalam produk ini(letak link pun boleh kalau ada)..saya sedang menjalankan kajian tentang produk ini untuk melihat keberkesanannya,dan saya telah mencari merata-rata tapi belum jumpa lagi komposisi kimia yang tepat tentang produk ini…saya juga hendak bertanya, bolehkah produk ini menambahkan berat badan?saya telah pergi ke homeopathy outlet berdekatan dan mereka syorkan saya produk ini..tapi saya masih ragu-ragu..

  12. saya telah mendapat rawatan di hospital,mengikut doktor saya mengalami sakit fibroit.baru ini saya ke kelinik swasta,doktor mengatakan saya masalah sakit endometrosis.namun kesakitan saya seakan merebak ke edomen,saya juga ada mengamalkan ubat hpa sprulina dan fisalin-b.sesuaikah ubat tersebut kepada penyakit saya,atau pihak hpa ada cadangan ubatan lain yang lebih sesuai dengan penyakit saya.

  13. Assalamualaikum
    saya sekarang sedang mengandung 4 bulan. masalah saya ialah setiap bulan bacaan hb saya semakin rendah. adakah spirulina HPA dapat membantu untuk mengatasi masalah saya ini atau ada produk2 HPA lain yang boleh membantu menstabilkan kembali bacaan hb saya?

  14. Salam, saya mengalami abnormal pap smear di mana adanya virus HPV CIN 2.

    Doktor menyarankan untuk membuang sel ini melalui pembedahan. Saya khuatir akan perkara ini dan ingin mencuba produk HPA. Apakah saranan tuan/puan agar saya boleh menghapuskan virus ini sepenuhnya dgn pengambilan herba HPA?

  15. assalamualaikum,

    Saya mempunyai anak yang berumur dua bulan. Saya ingin bertanya adakah baik kepada bayi jika dicampurkan spirulina dalm susu tepung bayi dan diberi kepada bayi. Adakah sesuai spirulina diberikan kepada bayi. Mohon penjelasan segera.

  16. Salam, Saya adalah pembawa gen talasemia minor. Boleh ke saya mengambil spirulina? Sebab doktor ada nasihatkan sayan tak boleh mengambil sebarang suplimen.

  17. Salam saya ingin bertanya adakah produk spirulina ini boleh menambahkan susu badan. kerana saya sekarang menyusukan anak.harap dapat membantu.

  18. Assalamualaikum wbrt

    saya nak tanya produk apa yang sesuai untuk hormon badan yang tidak seimbang. Sebab sebelum ini saya ada mengambil suntikan perancang keluarga bulan Februari 2009 sehingga bulan April 2010 dan sekarang ni saya tidak ambil apa-apa ubat. Tapi berat badan saya naik mendadak.Apakah produk yang sesuai untuk saya. TQ

  19. ibu saya mempunyai fibroid sebesar 7.3 cm,apakah produk yang sesuai digunakan oleh ibu saya supaya tumbesaran fibroid tersebut mengecut.tq..

  20. assalamualaikum,

    Saya mempunyai anak yang berumur 5 bulan. Saya ingin bertanya adakah baik kepada bayi jika dicampurkan spirulina dalm susu tepung bayi dan diberi kepada bayi. Adakah sesuai spirulina diberikan kepada bayi. Mohon penjelasan segera.

  21. Nak tahu ubat hpa untuk penyakit gastrik, kalau makan rasa sakit perut kalau tak makan pun rasa sakit perut, cuba dah makan herba tuju angin dan radix, hilang sekejap lepas tu sakit semula. Mohon penjelasan tuan

  22. Salam’saya ahli hpa brunei.anak lelaki saya berumur 10 tahun sering menghidap hidung berdarah tak kira pagi,tghari or mlm.darah yg keluar agak banyak dan darah beku.masalah ini dah belanjutan semenjak lebih 4 tahun.seringkali berjumpa dr alasan sama iaitu cuaca lah.produk hpa apa yang sesuai anak saya mkn.tq.beri jawapan secepatnya.

  23. Salam,
    Saya skrg tgh mengandung 5 bln dan mengalami buasir…boleh ke pihak HPA cadangkan produk apa yg saya boleh makan untuk menghilangkan penyakit tersebut tanpa memudaratkan anak dalam kandungan serta diri saya sendiri… saya tlh pergi ke hospital…doktor hanya memberikan pil ‘daflon’ dan ‘lactul solution’ untuk mengecutkan salur darah tersebut dan pecahkan najis supaya senang buang air besar…tetapi sampai skrg masih belum sembuh sepenuhnya wlupn sktnya kurang sikit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

CommentLuv badge