Madu Asli

madu.jpgMadu Asli HPA diambil dari Timur Tengah (padang pasir) amat baik untuk dijadikan sebagai makanan kesihatan kerana kualitinya yang tinggi dimana kadar kelembapan air di bawah 20%. Madu ini diambil dari lebah yang menggunakan pokok kurma, tin dan zaitun.

Di dalam Surah An-Nahl: Ayat 68-69 yang bermaksud; ” Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah : “Buatlah sarang di bukit, di pokok-pokok kayu dan di tempat-tempat yang dibuat manusia. Kemudian makanlah dari setiap buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan untukmu. Dari perut lebah itu keluarlah minuman (MADU) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda ( Kebesaran Allah) bagi orang yang berfikir”.

Terdapat juga beberapa Hadis Sahih yang menceritakan para sahabat menggunakan madu sebagai ubat. Rasulullah SAW menjadikan madu sebagai makanan sebelum sarapan pagi dengan mencampurkan dengan air. Ini terbukti oleh pakar-pakar pemakanan kesihatan amalan yang sedemikian akan membantu di dalam proses penghadaman. Oleh kerana madu ini tidak mempunyai kotoran atau racun ia memudahkan fungsi hati dan ginjal. Madu asli juga dapat menaikkan kekuatan fizikal dan mental seseorang.

Untuk orang yang telah uzur dan lanjut usia dicadangkan mengamalkannya satu sudu besar setiap hari sebelum makan. Madu boleh merawat dan menyembuhkan penyakit kulit seperti jerawat, gatal-gatal, luka akibat terbakar, bisul serta kurap dengan cara menyapukan Madu Asli ke bahagian tersebut.

Madu Asli boleh membantu mempercepatkan pertumbuhan kanak-kanak yang menghadapai masalah lambat berjalan. Ini terbukti dalam satu kajian iaitu seorang kanak-kanak yang menghadapi masalah tersebut dapat diselesaikan dengan mengamalkan 2 sudu kecil setiap hari selama 40 hari dan ia menunjukkan satu perubahan yang ketara pada tubuh badan dan akhirnya mampu berjalan.

Komposisi (375 gram per botol) :

Madu Asli diambil dari Timur Tengah

Dos :
Sinergikan dengan:-

1) Madu Asli + Malac/Alac = amat baik untuk memecahkan batu karang (Gallstone) dan melancarkan pengeluaran air kencing.

2) Madu Asli + Teh Herba = khasiatnya sebagai pemakanan kesihatan.

3) Madu Asli + Coscinium Plus = amat baik untuk mengatasi masalah alahan(allergy/resdung).

5) Madu Asli + Paramaria Plus = dapat menambahkan dan memperbaiki kesihatan wanita.

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 24
Sabah & Sarawak: RM 27

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 19
Sabah & Sarawak: RM 21

Nilai Mata (NM): 5

Artikel Berkaitan Madu Asli Tulisan Tuan Haji Ismail, Pengarah Urusan HPA

Timbul riaksi elergi lepas mengambil madu

Percayalah…madu itu adalah ubat yang sangat bermanafaat terutama pada tubuh yang lelah kerana terlalu banyak kotoran . Madu tidak memberatkan buah pinggang dan menjadi pelawas pada usus besar. Madu juga mendatangkan tenaga segera bagi menolong membangkitkan imuniti yang lemah.

Guna madu bersama herba lain,insyaAllah berkesan. Jika terdapat gatal gatal ambil madu dengan corcinium dan omega 3. Kesemua sinergi dengan madu lebah perlu dibukakan kapsul terlebih dahulu.

Jika berlaku alergi teruskan pengambilan madu dan jangan berhenti sehingga sembuh. InsyaAllah.

Bibir hitam

Bibir menjadi hitam akibat daripada penggurangan kalogen kerana proses penuaan. Kaedah biasa yang sering digunakan oleh pakar-pakar kecantikan ialah menggunakan hyaluronic asid. Namun bagitu hasilnya juga tidak bagitu ketara dibandingkan dengan kaedah pengubatan Jawi.

Anda boleh mencuba dengan menyapu madu lebah sebelum tidur malam pada bibir dan dilakukan selang 3 hari . InsyaAllah bibir akan menjadi cantik, halus bak limau seulas. Selamat mencuba dengan madu lebah HPA.

Mengkudu + Madu

Gabungan madu dan mengkudu (2M) juga sangat baik untuk mengubati ke tumbuh an. Buka 3 kapsul mengkudu ,dicampur dengan segelas kecil air dan sesudu teh madu.Selepas di (kacau/aduk-ind) dibiarkan 10 minit kemudian di minum sehari 3 – 5 kali.

Campuran itu tidak lengkap lagi dan perlu ditambah dengan minuman segelas air parutan kunyit putih (sebesar ibu jari sekali minum)3 kali sehari. Kaedah ini sangat baik terutamanya yang melibatkan rahim wanita.InsyaAllah.

Madu bercampur air.

Terapi madu juga sangat baik untuk kesihatan mata dan kecantikan kulit muka. Satu sudu besar madu dimasukkan kedalam setengah liter air dan digunakan untuk membasuh muka pada malam hari. Biarkan air tersebut kering di muka dan bersihkan pada hari esoknya.

Air madu akan membersikan mata serta mengelakan pembentukan selaput (rabun) malah kulit muka turut menjadi cantik putih kemerah-merahan(kulit bayi). Lakukan selama 40 malam dan lihat perbezaan pada kulit muka sekaligus sebagai terapi untuk penyakit resdung.InsyaAllah.

38 thoughts on “Madu Asli”

  1. En Kamarudin, anda boleh mencuba cara ini untuk menentukan sama ada madu itu asli atau tidak. Caranya ialah dengan menitiskan beberapa titis madu ke atas pinggan. Kemudian letakkan sedikit air di atas permukaan titisan madu tersebut. Goncang/kacau/gerakkan ikut arah lawan jam secara perlahan-lahan sehingga campuran madu dan air tersebut membentuk corak heksagon. Jika corak ini muncul, ianya membuktikan bahawa madu tersebut asli. Jika tiada corak, maka berkemungkinan madu tersebut sudah dicampur dgn bahan lain.

  2. Madu Asli + Radix = dapat menambahkan tenaga dan kesuburan lelaki. Sekali lagi bagaimana cara pengambilan madu asli. Sebagai stokist saya rasa tidak wajar jika saya memberikan cara pengambilan pada para pembeli saya tanpa mengikut aturan yang betul.

  3. Pn Zalifah, cara terbaik mengamalkan Madu Asli HPA:

    1. Letak 1 sudu Madu Asli dahulu kemudian campur air satu cawan. Cara ini baik untuk menurunkan panas dalam badan seperti demam.
    2. Letak air dahulu kemudian letak 1 sudu Madu Asli HPA. Cara ini baik untuk mendapatkan tenaga segera (instant energy) dan mengatasi masalah suhu badan yg sejuk.

    Utk tujuan menambah tenaga dan kesuburan, guna cara kedua. Radix kapsul amalkan 2 biji pagi 2 biji malam.

  4. sejak 2 minggu lepas hingga sekarang, saya rasa amat sukar untuk mendapat bekalan madu asli walaupun dari cawangan. apakah yang sebenarnya berlaku? saya berada di kota bharu kelantan. ada apa2 maklumat?

  5. Salam Azeezoo, kami di Lembah Klang tidak menghadapi masalah dgn stok madu asli. Mungkin ia hanya berlaku di sesetengah tempat sahaja. Harap bersabar. Utk maklumat lanjut, harap encik dapat hubungi pihak HQ HPA Perlis dan buat aduan serta dapatkan penjelasan yg sebenar dari mereka. Wassalam.

  6. ada kwn mengatakan madu asli tidak blh dimkn menggunakan sudu logam n mesti mgunakn sudu plastic or kayu. kenapa? adakah betul cara terbaik mengambil madu asli adalah dengan mengambil madu tersebut dahulu n slps 1/2 jam barulah kita blh minum air. minta penjelasan dr pihak tuan. tq.

  7. Salam Shira, madu asli perlu dimakan menggunakan sudu plastik atau kayu kerana sifat madu yg mudah menyerap. Dikhuatiri jika menggunakan sudu logam, ia akan bertindak menyerap logam. Seeloknya madu diambil bersama air. Dikacau bersama dan baru minum. Ia juga baik dimakan begitu sahaja. Wassalam.

  8. assalamualaikum ..

    bolehkah kalau kita campurkan 1 atau 2 sudu madu asli ini bersama dgn secawan kopi radix ? t.kasih.

  9. Waalaikumussalam Siraplimau, kita digalakkan mencampur Madu Asli HPA ke dlm kopi radix utk khasiat yg lebih baik. Keterangan ini ada diletakkan di kotak kopi radix (tak silap saya lah). Tkasih.

  10. Salam Hairie, pesakit kencing manis boleh mengamalkan madu asli. Guna madu bersama herba lain,insyaAllah berkesan. Bagi Kencing Manis pula madu dengan plantisol sangat baik untuk mereka yang mengalami impotensi kerananya. Kesemua sinergi dengan madu lebah perlu dibukakan kapsul terlebih dahulu.

  11. Maaf pertanyaan ini kerana kekurangan ilmu saya, adakah sama kemanisan atau kandungan sesudu madu dengan sesudu gula? Adakah pesakit kencing manis boleh mengambil madu dan jika boleh, bagaimana sukatannya? Terima kasih

  12. Saya ada mengambil ubat USANA. Boleh kah saya mengambil ubatan herba HPA. Adakah akan berlakunya konfliks sekiranya saya mengambil kedua-duanya sekali.

  13. Lagi satu nak tanya, apa beza madu asli yang ini dengan honey comb tu? Tolong beri penjelasan, adakah kebaikan nya sama?

  14. Salam…
    Bagaimana hendak menggunakan/mkn bersama coscinium plus? Mkn mcm tu je ke? xpe ke kalau xsimpan madu dlm icebox? letak kat luar je?

  15. Salam..
    Saya berumur lewat 20an..ingin mengamalkan madu sebagai supliment harian…yg mana sesuai utk saya..Madu Asli atau Madu Besarang?….Tq

  16. salam.saya ada terBaca seBgai salah satu cara untuk menyemBuhkan penyakit resdung.madu Boleh dititskan kedalam hidung?Benarkah dan Bolehkah dipraktikkan cara ini?

  17. Bismillah
    Assalamu’alaykum Warahmatullahi Wabarakatuh…
    Alhamdulillah Wa sholatu ‘ala Rasulillah,

    Para Pengunjung yang kami hormati dan kami muliakan
    Alhamdulillah Situs Toko Online http://amarsyahshop.com telah launching mulai pertengahan bulan Juni 2010, kami melayani pembelian secara online produk herbal, keperluan muslim, kebutuhan anak, mainan anak-anak dan lain- lain. Silahkan melihat produk kami, dan selama 1 bulan sejak launching, setiap pembelian untuk semua produk dan berapapun jumlahnya akan mendapatkan Diskon 15 %. Promo ini akan berakhir pada tanggal 15 Juli 2010. Harapan kami, semoga dengan hadirnya toko online ini, bisa membawa manfaat bagi masyarakat. Amin
    Wassalamu’laykum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Toko Amarsyah

  18. Salam.. saya baru mula memberi makan 1 sudu kecil (sudu kfc) kepada 2 orang anak yang berumur 7 tahun & 4 tahun.. saya beri pada waktu pagi sebelum mula makan @ minum (perut kosong), kemudian baru mereka minum susu. Anak pertama saya mengidap eczema setahun yang lalu, maka saya ingin mencuba produk ini untuk tujuan perubatan selain cream sapuan dia badannya. sila beri cara makan & sukatan yang betul kepada saya dan pantang larang jika ada… supaya pengambilan lebih mujarab. terima kasih

  19. 1)selain tembikai,apakah lagi yang x boleh dimakan sekiranya makan madu……..?
    2)honeydue melon (tembikai susu) boleh makan tak…?
    3)atau segala macam yang namanya tembikai tidak boleh di mkan dengan madu?
    4) ada ke tidak lagi yang di larang makan jika mengamalkan madu………

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

CommentLuv badge